HomeToepassingenOpenbaar vervoerPrint deze pagina

5 waterstofbussen in Antwerpen (HighVLOcity)

 

Project HighVLOcity, goedgekeurd binnen de Fuel Cells and Hydrogen - Joint Undertaking (FCH-JU), omvat de demonstratie van 14 brandstofcelbussen op waterstof in drie regio’s in Europa:


• Antwerpen : 5 bussen van Van Hool worden geexploiteerd door De Lijn en tanken restwaterstof bij Solvay. Ze zijn officieel in gebruik genomen op 1 december 2014.
• San Remo : 5 bussen van Van Hool worden geexploiteerd door Riviera Transporti , waarbij de waterstofbussen als alternatief vergeleken worden met het bestaande trolleybusnetwerk
• Aberdeen : 4 bussen van Van Hool worden geexploiteerd door Aberdeen City Coach, waarbij de waterstofbussen gevoed worden met waterstof, geproduceerd via elektrolyse uit windenergie

WaterstofNet
organiseert mee de evaluatie en communicatie rond de brandstofcelbussen in Vlaanderen.

Meer info


 

Bus met brandstofcel op waterstof


In dit project is een 12 meter lange Citea-E bus omgebouwd naar een voertuig met brandstofcel-aandrijving op waterstof. Hierbij is de waterstofaanpassing in een innovatief modulair concept ontwikkeld, gebruik makend van Europese technologie. De modulaire opzet biedt interessante mogelijkheden op het vlak van inwisselbaarheid met andere aandrijftechnologieën, standaardisatie en te ontwikkelen uitrol van tankinfrastructuur.

Binnen dit project zal de bus, die tankt bij het waterstoftankstation van WaterstofNet in Helmond, als testplatform gebruikt worden voor 10 000 km.

In cijfers:
Bus: Citea-E, 12 m, 200 km actieradius
Drijflijn: Brandstofcel, Batterijen
Waterstofopslag: 25 kg

Partners
VDL Bus & Coach: ter beschikking stellen van Citea platform en integratie brandstofcelsysteem
Hydrogenics: Leverancier brandstofcel en waterstofopslag
SolviCore: Leverancier MEA's brandstofcel

Terug naar boven

Nieuwsbrief

Nu inschrijven
Congres

Onze partners

Bekijk al onze partners