Vuilniswagen met brandstofcel op waterstof
        

In dit project, dat kadert binnen het Interreg-project "Vlaanderen-Zuid-Nederland", is de elektrische aandrijflijn van een DAF CF FA vrachtwagen uitgebreid met een brandstofcel. De vrachtwagen wordt momenteel gebruikt als vuilniswagen door afvalverwerker Cure voor papierophaling in het centrum van Eindhoven.

Aangezien vuilniswagens bijna uitsluitend in dichtbewoonde gebieden
rijden, is het belangrijk dat deze voertuigen zero-emissie worden uitgevoerd. 

Bij een batterijelektrische vuilniswagen isde actieradius beperkt tot 200 km, terwijl de vuilniswagen met brandstofcel berekend is op een actieradius van 400 km.

Op vlak van aandrijving wordt een brandstofcel met een elektrisch vermogen van 30 kW gecombineerd met een Lithium-Ion batterijpakket van 144 kWh en een waterstofverbruik van 6 – 9 kg waterstof per 100 km.

In cijfers

Testplatform: DAF CF 75 FA
Aandrijflijn: Brandstofcel Nedstack
(30 kW) en Li-Ion batterij van 144 kWh
Waterstofopslag: 350 bar
Actieradius: 400 km 

E-Trucks Europe heeft de ombouw, vergunningen en systeemintegratie gerealiseerd.

Heftruck met motor op waterstof




In dit project, dat kadert binnen het Interreg-project Vlaanderen-Zuid-Nederland, is de oorspronkelijke motor van een vierwiel heftruck, type RX70 van het merk Still, met voorwielaandrijving met elektro/lpg aandrijving met hybride technologie, omgebouwd tot een motor op waterstof en er wordt een waterstoftank geïntegreerd.

Na ombouw is het toestel ter beschikking gesteld  aan Colruyt Group voor het uitvoeren van een uitgebreid testprogramma op de site in Halle.

De heftruck is getest in een 24/24 en 7/7 regime. De innovatie binnen dit project situeert zich vooral op het vlak van het ontwikkelen, implementeren en testen van nieuwe besturings-software.

In cijfers

Heftruck: Still, RX70
Ombouw: Motor van lpg naar waterstof
Opslag waterstof: 350 bar, 8 kg (3 tanks)

Blue Planet Hydrogen heeft de ombouw van de motor, de integratie van de waterstofopslag, keuringen,vergunningen en testprogramma verzorgd.

Terug naar boven

Nieuwsbrief

Nu inschrijven
Congres

Onze partners

Bekijk al onze partners